Hodnocení, recenze, komentáře a doporučení – určitě jste se s nimi setkali, pravděpodobně je nemáte jako restauratéři moc rádi a jste přesvědčeni, že jsou vůči vám nespravedlivé. A že vám vlastně moc nepomáhají.

Je to přesně naopak. Mohou vám výrazně pomoci.

Recenze už nejsou jako dřív pouze nástrojem k pošpinění konkurence a uživatelé si to při jejich pročítání uvědomují. Problémem není pár špatných recenzí, ale stále více to, jak na ně zareagujete a zda vůbec. A také se podle nich stále více řídí při svém výběru.

Věděli jste, že rozdíl jedné hvězdy v průměrném hodnocení znamená 5–9 % rozdíl v tržbách?


Jak sledovat a zlepšit své hodnocení

Sledujte jej v reálném čase a odpovídejte na ně co nejrychleji — odpovídat na recenzi měsíc po jejím zvěřejnění nemá cenu.

Velmi často vám zákazník špatné hodnocení na základě rychlé a SPRÁVNÉ odpovědi své hodnocení zlepší.

  1. Agregujte recenze z více míst — nesoustřeďte se pouze na Facebook nebo Google. Co třeba TripAdvisor,  TrustPilot, Foursquare nebo Restu? Pracujte s větším množstvím informací.
    • Dokážete vysledovat, jestli jsou horší recenze podle směny.
    • Jestli se opakují stížnosti na stále stejné věci.
    • Zda zahraniční hosté hodnotí lépe než domácí.
  2. Zákazník má vždycky pravdu — i když ji nemá. Vy přece nechcete o zákazníka nebo hosta přijít navždy.

Souhrný přehled všech recenzí ze všech poboček

Pamatujte, že

70 % stěžujících si zákazníků u vás opět nakoupí, pokud s nimi komunikujete a řešíte stížnost v jejich prospěch.

 


Nebojte se požádat o hodnocení

Vy jste přece přímo na místě, vidíte, jestli byl ten který zákazník spokojený, jestli mu chutnalo, byl spokojen s obsluhou a on má tento zážitek v čerstvé paměti. Malá vizitka s QR kódem vedoucím na recenze na Google, „Doporučení“ na Facebooku na vaší fanpage nebo vlastní nástroj na hodnocení na vašem webu. Jednodušete požádejte a pozitivní recenze se jen pohrnou.


Správná odpověď na recenze je rozhodující.

Jak odpovídáte na recenze? Setkali jsme s odpověďmi ublíženými, agresivními, výsměšnými nebo s pokusy dehonestovat zákazníka? Nejdůležitější je potlačit své ego a odpovídat s nadhledem a tak, aby jste nejen nepřišli o tohoto zákazníka, ale ani o ty další.

Je potřeba si totiž uvědomit, že neodpovídáte pouze na jednu recenzi jednomu zákazníkovi, ale zároveň všem dalším, kteří to budou v budoucnosti číst. 

A to platí nejen pro restaurace, hotely nebo pensiony, ale pro jakékoli vaše podnikání.

Jak rozhodně nereagovat na recenze

Jaký dojem mají asi lidé, kteří se právě rozhodují, jestli k vám jít nebo ne a přečtou si podobné odpovědi jako níže? Oni totiž u té situace nebyli. Neví, jestli byl předchozí zákazník potížista, byl méně či více ovíněn nebo jestli je jeho stížnost oprávněná.

Odnesou si z vaší reakce pouze dojem, že jste arogantní. A že v případě problému se setkají se stejným přístupem z vaší strany i vůči nim.



Jak na správnou odpověď

  • Pozdrav — přátelské otevření se zmíněním zákazníkova jména nebo příjmení.
  • Potvrzení hodnot — zde je příležitost k prohlášení, které vrhá pozitivní světlo na vaši značku a potvrzuje vaše hodnoty. Například: “V naší restauraci se vždy snažíme poskytovat ty nejlepší služby zákazníkům.”…“V naší restauraci používáme jen čerstvé suroviny,,
  • Sentiment keyword — tato část děla odpověď osobnější. Omluvte se, pokud je to nutné a zrcadlete zákazníkovi emoce:  “Je nám moc líto, že se stalo XXX a chápeme, jak se cítíte. Snažíme se dlouhodobě školit personál……  „ Mrzí nás vaše zkušenost.. “Jsme moc potěšeni…”
  • Potvrďte zákazníkovu zkušenost, pokud reagujete na negativní hodnocení – poděkujte zákazníkovi za podporu v případě pozitivní recenze
  • Závěr – Slušné a osobní rozloučení.
  • Bonusem je pozvání k opakovanému nákupu  – ať již s tím, že dáte zákazníkovi novou, lepší zkušenost, nebo výzva k  pokračování s vynikající službou, kterou doporučuje.

 

Pokud budete mít o svých recenzích přehled, budete na ně správně a rychle reagovat a vezmete si z nich zároveň poučení a využijete příležitost, kterou nabízí zpětná vazba pro zlepšení vašich služeb, hosté a zákazníci to ocení. 

A oceníte to také vy, protože vám porostou tržby a ubudou problémy.