Na první pohled se může zdát, že svět nakupování praskl a rozpadl se dvě části. První, starší, se i nadále odehrává v kamenných obchodech. Z té se vydělila druhá, novější, probíhající na internetu. Tyto světy ovšem nejsou oddělené. Online i offline jsou spojeny pupeční šňůrou a i ten, kdo neprodává prostřednictvím internetu nic, si dnes již nemůže dovolit vypojit kabel ze zdi a online prezentaci úplně ignorovat.
Při zkoumání růstu společností jako je Amazon a Ebay nebo český Rohlík či Dámejídlo, to vypadá, že online obchod drancuje ten klasický. Ovšem opak je pravdou. Uvádí se, že 92 až 80 % prodejů se stále odehrává u pokladny, nikoliv u monitoru počítače. Předvídá se, že do budoucna se tento poměr může otočit, jenže řeč je o letech 2040 a dalších. A hlavně mějme na paměti, že v roce 1950 se předpokládalo, že dnes budeme brázdit města v létajících automobilech. Je tedy třeba brát tato čísla s velkou rezervou.
Člověka, který nenabízí zboží ani služby online, by při pohledu na graf ukazující, že na internetu se uskuteční pouze 8 až 20 % z celkového počtu prodejů skoro napadlo, že to s tím „digitálem“ možná nebude tak horké a není zde třeba budovat tak silnou identitu. Jenže skutečnost, že si člověk koupí věc či službu v kamenném, cihlovém, betonovém nebo jakémkoli jiném fyzickém obchodě neznamená, že ji před tím nehledá na internetu. To je třeba mít neustále na mysli.
Jasně to ilustruje například průzkum společnosti KMPG. Ukazuje, že 86 % lidí čte recenze lokálních obchodů před tím, než je navštíví a vyzkouší. Společnost Ipsos Media CT nám zase říká, že u 3 ze 4 lidí, kteří na internetu úspěšně vyhledají dostatečné informace o lokálním obchodě, dojde ke znatelnému zvýšení šance, že jej opravdu navštíví. Zde není špatné podotknout, že jak celosvětově, tak i v ČR dominuje internetovému vyhledávání Google. Ten velmi efektivně a přehledně zobrazuje informace o obchodech, restauracích, advokátních kancelářích a tak podobně. Tedy za předpokladu, že je má. Což znamená, že je tam před tím někdo z dané společnosti zadal.
Stejné je to i s Facebookem, Apple Maps, Zlatými stránkami a mnoha dalšími místy, kde uživatel hledá informace spojené s budoucím nákupem. Ten obchod, který mu o sobě poví na internetu nejvíce a má příznivé recenze, je většinou výhercem v soutěži mezi podobnou lokální nabídkou.
V dnešní době internetové existuje velký počet relevantních webů a aplikací, kde uživatelé mohou najít informace spojené s nákupem. Podnikatel, který chce mít co nejvíce zákazníků, by je měl mít ideálně všude. Jenže vložit informace na všechna tato místa a udržovat je neustále aktuální není nic jednoduchého. Je to zdlouhavý, repetitivně probíhající proces, vyžadující záznamy o aktivitě, protože je velmi snadné ztratit nit, tedy přehled o předchozích úkonech.
Aby se podnikatelům ulehčilo a ti mohli věnovat většinu času provozování své činnosti, nikoliv spravování online profilů, vznikla platforma Mext. Ta umožňuje vyplnění všech relevantních informací pro 20 přímých a desítky dalších nepřímých partnerů (kteří informace přebírají od přímých). Jsou mezi nimi Google, Facebook, Waze, Yelp, TripAdvisor, TomTom a další, kteří dohromady pokrývají většinu zákaznického hledání na českém internetu.
Ukažte tedy svým zákazníkům i mimo své webové stránky jakou máte otevírací dobu, ukažte jim interiér, členy týmu nebo třeba dostupnost hledaného produktu na dané prodejně. Přidávejte akční nabídky, dejte k dispozici telefonní číslo, nechte své zákazníky vytvářet recenze. Pokud jste restaurace, představte své menu. Vše zde popsané zvýší šanci, že si zákazník vybere právě vás.
Toto ovšem není zdaleka jediný přínos Mextu. Podnikatelům srozumitelně reportuje výsledky, umožňuje přispívání na sociální sítě, reagování na recenze a v neposlední řadě se množstvím zápisů na relevantních webech a v aplikacích zvyšuje vaše pořadí ve vyhledávání Googlu.
Zdroje:
- https://mrwebsite.com.my/15-facts-about-online-world-that-every-business-owner-needs-to-know/
- https://www.timetrade.com/about/news-events/news-item/study-85-of-consumers-prefer-to-shop-at-physical-stores-vs-online/
- https://www.thinkwithgoogle.com/consumer-insights/how-digital-connects-shoppers-to-local-stores/
- https://www.futuresplatform.com/blog/future-retail
- https://www.euro.cz/byznys/on-off-omnichannel-1408306