Každý web, který chce být dohledatelný a navštěvovaný, musí mít co nejvíce stránek v indexu vyhledávačů. pokud v indexu web není, nemůže ho vyhledávač vlastně vůbec nabídnout ve výsledcích. Takže velkou náplní práce SEO konzultanta je, aby důležité stránky webu v indexu byly. Existují ale i takové stránky, které v indexu rozhodně mít nechcete. Třeba:

  • registrační stránku
  • košík eshopu
  • přihlášení do administrace
  • detail uživatelského účtu
  • atd.

Jak ale vysvětlit majiteli eshopu, že když se nějaká kategorie rozpadne na 10 stránek, měl by usilovat o to, aby v indexu byla ta první, ale ostatní ne? V tomto bodě se pořád potýkám s touhou klienta mít prostě všechno v indexu.

Potřebujete ověřit, že máte stránkování nastaveno správně?

Zanechte nám telefon a/nebo email a my se vám bez prodlení ozveme.

Trocha teorie na úvod

Co je to vlastně stránkování? No pokud je v kategorii (dejme tomu pánská trička) třeba 200 produktů, bude pro uživatele lepší, když se zobrazí jen 20. Zároveň se vygenerují odkazy na další stránky, na nichž je dalších 20 produktů. To normálně známe všichni. Představte si jaké by to bylo, kdybyste museli čekat, až se stáhne všech 200 obrázků, textů a všechno se to ještě musí vykreslit. To vydrží málokdo.

Kdybyste se měli rozhodnout, na kterou stránku přivést uživatele, který zadá „pánské triko“, jaké by měla pořadí? Mě by napadlo, že logická je první stránka ve výpisu. Z ní ať si uživatel postupně kliká na další. Vlastně není moc důvodů, přivádět uživatele na jinou, než první stránku výpisu.

Ovšem pokud je v indexu vyhledávačů zaindexováno všech 10 očíslovaných stránek kategorie pánská trička, pak se Google klidně rozhodne, že uživatele pošle na stranu 4. Přičemž úskalí je hned několik:

  • produkty se mnohdy přesouvají z jedné pozice na druhou buď v důsledku řazení, nebo prostě přibývají či jsou naopak odstraňovány (což mimochodem nedoporučuji)
  • vyhledávače nevidí moc velké rozdíly mezi stránkami, které se často liší jen tím, že v titulku je číslo ze stránkování
  • zbytečně se vyčerpává tzv. Crawl Budget. Vyhledávače mají totiž přidělený jen omezený čas na procházení a indexaci webu. Pokud ho vyplýtvají na stránkovaný výpis, nemusí se na důležitější stránky ani dostat řada

Snad se shodneme na tom, že od druhé stránky nějakého výpisu opravdu nechceme, aby se dostaly do indexu.

Jak správně ošetřit stránkování z hlediska SEO

Stránkování je prostě nutné řešit. Problém je, že se vyhledávače mezi sebou ještě nedomluvily na jednotném postupu. Google se logicky nebude ptát Seznamu, jestli souhlasí s jeho návrhem řešení. Ten to prostě nějak vymyslel a Seznam musí reagovat.

Řešení pro Google

Výhodou je jednoduchost nasazení. Do každého odkazu, který míří na další stránku ve výpisu, stačí přidat rel="next" a do odkazu, který míří na předchozí stránku výpisu zase přidat rel="prev".

V případě nasazení tohoto řešení je ještě podle doporučení Google vhodné, aby každá stránka výpisu kanonizovala na sebe samu. Čili pak by na každé stránce byla meta data prew, next a kanonizace. Konkrétně druhá strana by mohla mít:

<link rel="prev" href="https://www.eshop.cz/panska-trika">
<link rel="next" href="https://www.eshop.cz/panska-trika/strana-3">
<link rel="canonical" href="https://www.eshop.cz/panska-trika/strana-2">

Je to fakt snadné nasadit, jelikož stačí jen vědět, že jsem na první stránce a pak nedávám ten prev, případně na poslední naopak nedám next. Hotovo.

Pardon – není to hotovo. Funguje to jen v tom Google a Seznam to zatím ignoruje. Dokonce nějak ani neříkají, že by to začali podporovat 🙁

Řešení pro Seznam

U Seznamu fungují hned 2 další řešení. Bohužel, každé z nich si s sebou nese jisté nevýhody.

Kanonizace

Myšlenkou kanonizace je, že vyhledávačům sice přiznáme, že stránka existuje, ale domluvíme se s nimi, že upřednostňujeme jinou. Prostě na každou stránku kromě první se vloží metatag, který bude ukazovat takovou stránku, kde budou vypsané všechny produkty bez stránkování výpisu. Například:

<link rel="canonical" href="https://www.eshop.cz/panska-trika-all">

Bylo by chybou kanonizovat jednotlivé stránky výpisu na první stránku.

Měla by vzniknout jedna stránka, která bude opravdu vypisovat všechny produkty ze všech stránek výpisu a tu prohlásíme za kanonickou. Je to sice z hlediska SEO o něco správnější než přesměrování na běžnou první stránku výpisu, ale já takové stránky moc rád nemám. Tedy jako uživatel. Drtí mě ta čekací doba a ani nemám rád, když scrolluji dolů, abych se podíval do patičky na kontakty a ony se mi tam pořád javascriptem dopisují další produkty. Přitom ani nevím, kolik jich nakonec bude.

Jenomže! Před chvílí jsme viděli, že u Google je kanonizována stránka sama na sebe a teď bychom chtěli kanonizovat nějakou jinou. Pardon, to nejde.

Smutné také ještě je, že kanonizace je jen pokorná žádost k vyhledávačům, které to mohou vesele ignorovat 🙂

Zákaz indexace

Tohle je poslední způsob jak vyřešit stránkování na Seznamu. Prostě jen zakážeme indexaci všech stránek výpisu kromě první. Stačí obyčejný meta tag:

<meta name="robots" content="noindex, follow">

Pozor – není tam nofollow, ale naopak follow. My totiž sice nechceme do indexu dostat x-tou stránku výpisu, ale chceme, aby na ně roboti lezli a procházeli je. Budou tam třeba nové produkty, které nikde jinde neodkazujeme, tak ty, ať se do indexu určitě dostanou že?

Úskalí je v tom, že pokud je nějaká stránka dlouhodobě označena jako neindexovatelná, Google ji po nějakém čase přestane procházet, a nějaké follow ho nepřesvědčí. A tím pádem nebude následovat ani odkazy.

Všichni ať jsou spokojení

Máme tedy řešení jak pro Google, tak pro Seznam. Nejde ale nasadit obojí najednou jen tak. Problém je, že Google doporučuje nemíchat různé způsoby. A ani prakticky to není dobrý nápad – složité struktury mají tendenci generovat více chyb. Pokud jste zkoušeli nasadit kvůli Seznamu meta noindex, tak to Google spolu s next/prev prostě nemá rád a veřejně to říká.

Jak to tedy udělat, ať se všichni vlci nažerou? Co se týče koz, tak ty mají smůlu – vlci slámu nežerou.

  • v každém případě je dobré nasadit řešení next/prev. Pro Google to stačí a Seznam to ignoruje
  • pak zaúkolujte programátora, aby na stránky č. 2 a další, vložil metatag s kanonizací. Pokud si stránky prohlíží kdokoliv kromě SeznamBota, ať je kanonizována stránka sama na sebe. Ale jen v případě, že si stránku prohlíží SeznamBot, ať je kanonizována stránka, na které jsou všechny produkty najednou.

Jak zjistit návštěvu SeznamBota je celkem snadné. V PHP by to mohlo být třeba:

if(strstr(strtolower($_SERVER['HTTP_USER_AGENT']), "seznambot"))
{
    $isSeznam = true;
}

Pak v šabloně můžete reagovat na proměnnou $isSeznam a podle toho se rozhodnout, jaký metatag vypsat nebo ne.

Potřebujete ověřit, že máte stránkování nastaveno správně?

Zanechte nám telefon a/nebo email a my se vám bez prodlení ozveme.

 

autor: Rudolf Svátek

Rudolf pracuje jako SEO manager ve společnosti MEDIATEL CZ již 4 roky. Kromě optimalizace klientských webů také přednáší na témata SEO, tvorba internetových stránek, Microsoft Office.