Jak ušetřit za reklamu na sociálních sítích – nastavte si správně reklamu 

Český byznys poté, co se jako šípková Růženka píchl o trn s názvem Covid-19, usnul tvrdým spánkem, se již naštěstí pomalu probouzí. Nicméně mnoho podnikatelů stále na bdělý stav čeká. Z každé situace je ovšem potřeba něco vytěžit. Řešení je jasné. Učit se novým věcem, které, až bude ekonomika znovu šlapat, pomohou být lepší než konkurence. Proto jsme pro vás připravili malý marketingový edukativní seriál. Dnešní článek věnujeme reklamě na sociálních sítích.

Propagace na sociálních sítích se dnes bere u každého ambiciózního B2C podniku jako samozřejmost. Bez ohledu na to, jestli prodáváte kožené rukavice, pečená kuřata nebo opravujete prasklé trubky. Vzhledem k tomu, že organický dosah na zavedených sítích již léta padá, je třeba zajímat se nejen o tvorbu obsahu, ale i o jeho placenou propagaci. Bez peněz to šlo někdy před 6–10 lety. Nelze se divit, že společnosti jako Facebook chtějí, abyste za dosah platili. Je to jejich živobytí. Naštěstí, reklama zde v porovnání s tradičními kanály vychází lacino – tedy pokud si ji umíte dobře nastavit.

To se snadno řekne a hůře udělá. Internet je plný návodů, které jsou ovšem často velice dlouhé a psané kosmickou řečí. Proto nyní uvádíme X základních rad, které vám pomohou na této cestě odstartovat.

  • Přestaňte klikat na tlačítko propagovat pod příspěvkem

To, že Facebook i Instagram vám pod posty nabízejí možnost propagace (oba mají stejné majitele) je sice pohodlné, nikoliv však účinné. Toto nastavení reklamy nabízí velmi omezené možnosti a vy tak častokrát sypete peníze špatným směrem. Výsledný graf dosažených výsledků sice může vypadat dobře, ale skrývají se pod dobře vypadajícími čísly opravdu ty interakce od zákazníků, které potřebujete? Mnohdy nikoliv. Proto vůbec není od věci naučit se používat facebookový business manager, oficiální online nástroj pro sofistikované nastavení reklamy na sociálních sítích.

  • Používejte profesionální nástroj

Druhá rada plynule navazuje na první. Je potřeba si upřímně říct, že Business manager je něco jako Excel. Program, který funguje jako synonymum pro složitost a nudu. Nicméně také jeden z nástrojů, díky kterému dnes efektivně funguje naše společnost. Není zábava do něj pronikat, ale – pokud nemáte finance na placení externího správce reklamy – je to nutnost. A jakmile jej pochopíte, uvědomíte si, jak sofistikovaně můžete vaši reklamu nastavovat, kolik existuje typů a jak je co nejlépe kombinovat. Business manager je trochu jako šachy. Jakmile pochopíte, co vše se zde dá vymyslet, začne vás dokonce bavit.

  • Vyberte správný typ reklamy

Business manager vám umožní přesně vybrat, jaký typ interakce od potenciálního zákazníka chcete. Jste úplně nová firma a potřebujete, aby o vás lidé ve vašem okolí měli v podvědomí a až vaše služby budou potřebovat, vzpomněli si na vás? Poté vyberte reklamu „dosah“ či „povědomí o značce“. Ta je velmi laciná. Není problém při dobrém nastavení oslovit například 1000 lidí za 10 Kč. Jenže nic víc od ní nečekejte. Facebook umí velice dobře segmentovat uživatele na ty, kteří na příspěvky jen koukají a na ty, u kterých je šance, že budou klikat. Což nás přivádí k dalším typům reklamy, konverzním. Pokud chcete, aby zákazník klikl na váš eshop a učinil objednávku, potřebujete přesně toto (ideálně v kombinaci s předcházející dosahovou reklamou). Tato reklama vás vyjde na daleko více peněz, ovšem je důležité myslet na to, že vede přímo k zisku. Tudíž je třeba si poté vše spočítat. Například, když jeden proklik mě stojí korunu a každý desátý člověk u mě učiní nákup, na kterém mám provizi 40 korun, pak se akce vyplatila. Pokud vyrobíte propagační video, nastavte si reklamu na jeho shlédnutí – dělat hezké video, které nikdo neuvidí, je přeci škoda. A pokud chcete udělat dobrý dojem, zaplaťte si kampaň na reakce. Facebook vytipuje lidi, kteří by mohlo mít o váš obsah zájem a vám narostou lajky, komentáře a sdílení.

  • Pro koho je reklama určena?

Selektování publika je důležité, leč někdy záludné. Pokud máte kominickou společnost v Jihlavě, není nic jednoduššího, než zadat si na propagaci Jihlavu a okolí do té vzdálenosti, do jaké jste ochotni jezdit autem. Pokud ulovíte na propagaci zákazníka z Karlových Varů, je to sice hezké, ale celkem zbytečné. Když máte veganskou restauraci, krom lokace nebude špatné hledat lidi, kteří se zajímají o ochranu zvířat, ekologii a tak. Ne vždy je řešení ovšem takto zřejmé a vy naleznete přesný klíčový pojem. S dnešním trendem ochrany osobních údajů se totiž možnosti cílení zužují, takže si občas musíte zahrát na sociologa. Jste knižní vydavatelství a chcete propagovat knihu o době Karla IV., jenže ikonický český vladař není v nabídce? Zkuste najít jiné výrazné postavy z historie. A když to nevyjde, nastavte historii obecně. Ono totiž v reklamě není nikdy nic definitivní a vzhledem k tomu, že přesné cílení bývá sice účinnější, ale dražší. A tak se může stát, že občas vám přinese lepší výsledek hrubé, obecnější cílení.

  • Hrajte si

Poslední myšlenka předchozí rady nás dostává ke stěžejnímu bodu. Reklama, a zvlášť ta digitální není jasně definovaná věc typu programy na praní u vaší pračky, kde, když přesně víte, na kolik stupňů a otáček prát jaký materiál, nevytáhnete svůj oblíbený svetr o dvě velikosti menší. Internet je ze své podstaty dynamické místo a co jeden den funguje, druhý už nemusí. Reklama na sociálních sítích funguje jako aukce, kde dražební předměty jsou uživatelé a jejich chování. Díky tomu se náklady a výsledky propagace v průběhu času mění. Co s tím? Nastavte si více reklam, investujte do nich nízké částky, vysledujte, která vám funguje nejlépe a tu pak pořádně napumpujte. Nebojte se být kreativní. Někdy bude nejlépe fungovat to nastavení, u kterého byste to čekali nejméně.

  • Nechte si poradit

Je nám jasné, že platit si specialistu na sociální sítě častokrát není pro menší firmy dostupná záležitost. Ale co není finančně zdaleka tolik náročné jsou konzultace. Expert na reklamu vám může vysvětlit, jak na věc, nastavit s vámi několik kampaní, které si pak budete spravovat. Dále s vámi jednou za čas může zkontrolovat, jak si vedete. Ačkoli hodinová sazba lidí zběhlých nemusí být malá, ve výsledku je levnější mít dobře nastavenou reklamu, která vám nebude zbytečně vysávat peněženku. Ale pozor! Internet je plný nabídek od pseudo-oborníků, kteří se podívali na několik instruktážních videí na Youtube. Ti vám v lepším případě pořádně nepomohou, v horším vzhledem k mezerám ve zkušenostech spíše uškodí. Poptávejte ověřené lidi. Takové, kteří pracují s kvalitními značkami nebo v zaběhnutých agenturách.

  • Obsah

Závěrečný bod tak úplně nesouvisí s nastavením reklamy. Zároveň ji její výsledek ovlivňuje více než cokoli. I skvěle nastavená reklama u špatného příspěvku bude málo účinná. Proto je třeba investovat čas do kreativního procesu a poté výroby příspěvku. Ať má nápad, dobře vypadá a hlavně, ať baví! A kde vzít čas na vymýšlení? S Mext professional, který vám ulehčí správu sociálních sítí. Vše si jednoduše dopředu naplánujete a získaný prostor můžete věnovat úvahám, jak co nejlépe na sítích ukázat vaše podnikání!