Registrovat se do katalogů, nebo ne? Jak se bránit útoku na svůj firemní Google profil? Jak udržet stejné a aktuální informace na mnoha profilech na internetu? Čtěte dále.

Registrace do katalogů měla kdysi velký vliv na hodnocení stránek vyhledávači. Vznikalo mnoho firem, které nabízely za nějaký poplatek registraci do tisíců katalogů v Česku, na Slovensku i ve světě. Princip byl jednoduchý – po zaplacení firma zadala potřebné informace do automatu, ten se spojit s těmi tisícovkami katalogů a provedl automatický zápis.

Navíc desítky a stovky katalogů pocházely od jediného tvůrce, který je jen naklonoval na různé domény a vydělával na reklamách, které se na stránkách zobrazovaly.

V dobách, kdy bylo důležité množství odkazů, to fungovalo dobře.

Ale potvory vyhledávače, v čele s Google, si uvědomily, že tohle poškozuje jejich uživatele. Stránky, které měly tisíce odkazů na nenavštěvovaných a nevýznamných katalozích, mohly snadno předběhnout i mnohem kvalitnější konkurenty, kteří si odkazový profil budovali poctivě.

Proto už nějakých 10 let tato taktika nefunguje a dokonce ji vyhledávače i penalizují.

Jsou tedy katalogy zlo?

No, pokud máte tisíce záznamů v mrtvých katalozích, které neobsahují nic jiného než soupis odkazů s pár odstavci popisu u každého odkazu, měli byste své stránku z těchto katalogů odstranit. Škodí vám. 

Bohužel tyto katalogy žijí z toho, že mají nějaký obsah a tak se z nich často odhlásit nejde. Tady se svěřte odborníkům na SEO, kteří se dokáží s Googlem domluvit a vysvětlit mu, že s těmito odkazy nesouhlasíte a distancujete se od nich.

Nicméně je pravda, že na internetu je několik katalogů, které lze považovat za kvalitní, a vyplatí se do nich registrovat.

Tematické katalogy jsou cesta

Vyhledávejte takové katalogy, které se nesnaží pojmout všechno, ale specializují se na nějaký obor, oblast či lokalitu. I vyhledávače lépe hodnotí odkaz, který vede ze stránek, kde se hovoří na podobné téma, jako je na vašich stránkách. Rozdělte si třeba katalogy na následující.

  • obecné
  • firemní
  • eshopy a srovnávače zboží
  • regionální
  • specializované
  • toplisty a počítadla
  • PR weby
  • slevové portály
  • inzertní portály

To rozdělení ale neberte dogmaticky — třeba některé katalogy jsou jak firemní, tak lokální.

Níže uvádíme některé z těch lepších katalogů v dané kategorii. V tučně zvýrazněných byste záznam mít určitě měli. Ty ostatní jsou dlouhodobé stálice, ale třeba menší, nebo ne tak významné.

Obecné katalogy jsou níže uvedené.

  • odkazy.seznam.cz
  • zlatestranky.cz
  • edb.cz
  • alfa.elchron.cz
  • najednou.cz
  • infotip.cz
  • najduvse.cz
  • czin.eu
  • bezvaportal.cz
  • toplinks.cz

Firemní katalogy uvádíme níže.

  • firmy.cz
  • google.cz/business
  • najisto.centrum.cz
  • firmy.idnes.cz
  • katalog.sluzby.cz
  • zivefirmy.cz
  • navolnenoze.cz
  • aaapoptavka.cz

Jaké jsou e-shopy a srovnávače zboží, do kterých se lze registrovat?

  • heureka.cz
  • zbozi.cz
  • srovname.cz
  • hledejceny.cz
  • hyperzbozi.cz
  • eshop-centrum.cz
  • eshopys.cz

Seznam regionálních katalogů uvádíme níže.

  • atlasfirem.info
  • idatabaze.cz
  • netfirmy.cz
  • ekatalog.cz
  • vyskovsko.info
  • mbudejovicko.cz
  • zdarskypruvodce.cz
  • izdarsko.cz

Existují také specializované oborové katalogy.

  • e-chalupy.cz
  • pronajemchalup.net
  • hotel.cz
  • hotely.cz
  • motoodkazy.cz
  • eautoservisy.cz
  • netcar.cz
  • stenata.cz
  • chovatel.cz
  • kosmetikacr.cz
  • kadernictvicr.cz
  • salony-krasy.cz
  • najdisalon.cz
  • detskykatalog.cz

Registrovat se samozřejmě můžete i do počítadel jako jsou toplist.cz, waudit.cz a navrcholu.cz. Propagovat svůj projekt můžete na blozích a PR webech — weblogy.cz, blog.cz, feedit.cz a blogerky.cz. Vaši nabídku zveřejní také slevové portály hyperslevy.cz, slevomat.cz, ziskoun.cz, slever.cz, slevadne.cz, slevoking.cz a další. Inzerovat ji můžete i na inzertních serverech avizo.cz, hyperinzerce.cz nebo annonce.cz.

Pár postřehů na závěr

Jak je vidět, stéle je dost šancí, jak díky registraci do katalogu získat kvalitní zpětný odkaz. Nicméně pokud se zaregistrujete i do méně kvalitního katalogu, nemusí to být špatně – Google hodnotí i celkovou kvalitu odkazového profilu, a je celkem normální, že přirozeně vznikají i nekvalitní odkazy. Pokud jich pár máte, je to dobré.

V seznamu samozřejmě není zmíněno všechno. Možná znáte kvalitní katalog, který tu chybí. Nebo se naopak stane, že nějaký katalog ukončí svou činnost, jako se to stalo u celkem významného dmoz.org. Zejména oborových katalogů a lokálních katalogů je tolik, že není možné vypsat zde ani reprezentativní vzorek.

Některé katalogy umožní registraci zdarma a ihned, jinde je posuzována kvalita cílové stránky a někdy chtějí katalogy za zveřejnění i zaplatit. Pokud to řeknou předem, je to v pořádku. Pozor ale na podvodníky, kteří vám dovolí se zaregistrovat, a pak pošlou fakturu na tisíce korun.

Braňte se proti nežádoucím změnám v zápisu Google Moje firma

Velmi žádoucí, zejména kvůli lokálnímu SEO, je sjednocení kontaktních informací. Kolikrát se vám třeba stalo, že jste hledali telefon či otevírací dobu u svého lékaře, a na různých stránkách jste nacházeli různá čísla a různé hodiny. Telefony, adresy, emaily, to vše by mělo být na všech (nebo aspoň většině) katalogů stejné. Existuje program MEXT, který umí v desítkách katalogů udržet pořádek a jednotu.

Věděli jste, že je opravdu snadné někomu změnit zápis v Google Moje Firma? Stačí poslat návrh na úpravu zápisu. Třeba jen navrhnete změnu telefonního čísla u konkurenta na to vaše ☺. Pokud Google návrh schválí, je zápis změněn během pár minut.

Samozřejmě, že Google o změně informuje správce profilu a pošle mu email, ale kdo je správce? Na jaký email to Google poslal? Mnohdy ani majitel stránek sám tyto informace neví. Představte si, že by se to stalo vám — za jak dlouho byste přišli na to, že po vyhledání názvy vaší firmy, volá váš zákazník ke konkurenci!?

A tady opět přichází ke slovu MEXT. Nejen, že udrží pořádek v kontaktech, ale automaticky zabrání tomu, aby Google povolil takové změny.