Další výzvou pro náš tým byl hostinec U Václava v Chrudimi. Zde byla příprava poměrně rychlá a jednoduchá. Restaurace neměla web ani jinak nepracovala se svou presencí na internetu, vyjma aktivit na Facebooku.

Analýza

Začínali jsme tak stavět online presenci vlastně od úplného počátku. Z analýzy ze skenneru MEXT (ten si mimochodem můžete pro svůj podnik, provoz nebo firmu udělat zdarma online sami ve fromuláři na této stránce) se ukázaly naprosto nekonzistentní údaje jen na pár místech. Na Facebooku (o něm jsme již hovořili), neověřený profil na Google Moje Firma a pár free záznamů, zřejmě přebraných jednotlivými službami bůhví odkud.

To nejdůležitější – tedy název a kontaktní telefon – byly na každém ze záznamů různé, což je pro uživatele matoucí a volání na neexistující telefon moc důvěry nepřidá.

Nikde jsme nebyli schopni najít webovou stránku, ani odkaz na ni. Důvod byl prozaický – restaurace žádný web neměla a informace o sobě dávala zákazníkům vědět pouze prostřednictvím Facebooku. Jakékoli další záznamy a profily nebyly spravované, neměly vlastníka a rozcházely se v nich informace.

Díky absenci webu a jednotné správy záznamů se zákazníci neměli možnost o hostinci dozvědět cokoli více. Jediná možnost, jak se mohl potenciální zákazník dostat třeba k menu restaurace a poledním nabídkám, byla přes galerii obrázků na Facebooku.

Ale — organický dosah příspěvku na Facebooku je podle různých statistik nějakých 6%, což znamená, že zveřejněný jídelní lístek se dostal při 420 fanoušcích U Václava pouze k nějakým 25 lidem.

Zjištění potřeb

Při rozhovoru se Zdeňkem Pohlreichem a během zjišťování potřeb vyplynulo, že restaurace má dvě hlavní cílové skupiny, na které musí být základní marketing pro restauraci postaven:

  1. Lidé, pracující v blízkém okolí, které chce restaurace nalákat na cenově dostupné polední menu
  2. Zákazníci, kteří přijdou na večerní a víkendové posezení

Situaci navíc komplikovala historie hostince – původní hospoda U rychtáře Václava byla v podstatě štamgasťáckou pivnicí IV. cenové.

A tak bylo potřeba kompletně změnit vnímání restaurace.


Řešení

Posílení dohledatelnosti a online reputace

Nejrychlejší cestou, jak zjednodušit dostupnost restaurace pro uživatele na internetu a zvýšit tak zájem o ní, byla okamžitá náprava informací na klíčových místech internetu.

Naprosto ideálním řešením je v tomto případě využití synchronizační platformy – v našem případě MEXT. Během několika hodina je platforma schopna srovnat informace a doplnit je o tolik potřebné věci, které pomáhají zvýšit zájem o restauraci a zjednodušit zákazníkovi rozhodování.

Automatická autorizace Google Moje firma, jeho připojení k platformě stejně jako připojení Facebookového účtu má v podstatě okamžitý efekt a v ní vytvořené menu se okamžitě objeví na Facebooku. Navíc jako speciální integrovaná záložka, která je dostupná okamžitě a stále v hlavním menu Facebookové stránky.

 

Další pozitivní skutečností použití synchronizační platformy pro Hostinec U Václava je rychlost, s jakou jsou založeny záznamy v dalších více než 20 místech, které jsou pro vyhledávače vysoce relevantní a pomáhají si tak synergicky navzájem. Například na Googlu díky této relevanci letí čísla v průběhu jednotek dnů nahoru, což si ukážeme dále.

  • Ze získaných informací jsme naplnili tzv. knowledge graf – neboli sadu informací důležitých pro znalost vyhledávačů a strukturovaných tak, aby jim a dalším provozovatelům plně vyhovovala (včetně hlasových služeb typu Alexa, Siri) a připravili popisy, nahráli fotografie a připojili účty (Poznámka: Toto zvládne i průměrný uživatel internetu sám ve velmi krátkém čase)

  • Připravili jsme jídelní lístek a polední menu (prozatím stávající), které se následně po znovuotevření hostince mělo zaktualizovat na menu nové.
  • A nechali jsme platformu MEXT, ať dělá co umí.

Webová stránka

Připravili jsme opět jednoduchý web s optimální strukturou pro restaurační provoz – samozřejmě plně responzivní, protože jak si ukážeme dále, i v tomto případě je návštěvnost z mobilních zařízení dominatní a prezentace tomu musí odpovídat.  Propojili jsme stálý jídelní lístek a polední menu z MEXT, připravili jednoduché, srozumitelné a tím funkční texty. Pro každou firmu je důležitá její „dostupnost“ pro zákazníka. A tak jako ve všech případech, i v tomto jsme kladli důraz na to, aby byl kontakt s restaurací co nejjednoduší – tedy telefonní číslo, rezervace.

Bohužel, majitelé restaurace se rozhodli, že nebudou pro publikaci jídelního lístku a menu a využívat platformu a její widgety. A tak jsou dnes na webu menu pouze jako obrázky. Jde o častý nešvar a je potřeba si uvědomit, že díky tomu můžou nejen restaurace přijít o své zákazníky, kteří se nedostanou jednoduše k důležité, a jimi požadované, informaci. Zároveň je potřeba opakovat činnost vložení obrázkového menu  na další místa jako je třeba Facebook opakovaně a také nejsou menu v připojené síti jednoduše dostupná.

Zde se můžete podívat, jak vypadá menu na webu na mobilu nyní a také na statistiky, jak bylo menu první dny používané a že je to jeden z klíčových prvků prezentace restaurace.


Výsledky

Zobrazování firmy na internetu se dramaticky zvýšilo po spuštění platformy MEXT, autorizace a připojení účtů a sjednocení informací. Za necelý týden se již Hostinec U Václava zobrazil uživatelům na internetu více než 2000x , dlouhodobý průměr je 3180 zobrazení za týden.

Hostinec U Václava pronikl také do vyhledávání na Google a dnes je ve vyhledávání naleze 200x za týden, proti počátečnímu stavu se výkon zvýšil více než pětinásobně

Proč je web důležitý, ukazuje následující tabulka – akce, které provádějí uživatelé na Google – celkem prezentace vygenerovala 592 konverzí – nejvíce prokliky na web (do doby spuštění webu o velkou část těchto zákazníků hostinec s největší pravděpodobností přicházel), dále pak jich 81 vyhledalo trasu a do hostince zřejmě skutečně dorazili.

Nyní má hostinec 23 aktivních profilů v partnerské síti, které jsou zamčeny a jakýkoli návrh na úpravu ze strany užovatele nebo dané služby se neprojeví do doby akceptace(potvrzení navržené změny). Z druhé přiloženého panelu také vidíme, že opět dominuje návštěvnost a zobrazení na mobilních přístrojích.

U restaurací obecně jde v drtivé většině o lokální hledání a zde je nutné s mobilními telefony maximálně počítat a přizpůsobit jakoukoli prezentaci pro ně a pro chování lokálně hledajících uživatelů.


U webu vidíme rostoucí trend návštěvnosti.  Povšimněte si obrovského nárůstu návštěv v únoru – ta se dramaticky zvýšila v momentu, kd začala TV Prima vysílat upoutávku na díl z Chrudimi.


Realizované změny se projevily ještě před odvysíláním pořadu

V průběhu ledna až srpna nasbíral Hostinec u Václava průměrné hodnocení 3,8 hvězdičky z 38 recenzí. V období září až prosinec – tedy po změně interiéru a zásazích Zdeňka Pohlreicha se zlepšilo hodnocení na 4,7 hvězdičky.

 

Závěrem tedy můžeme říci, že jak z našeho pohledu marketingového, tak z celkového pohledu provozu se celá akce povedla a restaurace má ty nejlepší podmínky pro úspěšný restart.