Možná jste již zaregistrovali, že Google provedl v průběhu listopadu a prosince 2021 update svého lokálního hledání.
Kdo je vítězem a kdo naopak poraženým změny lokálního hledání Google?
Pojďme se na to podívat. Změny se nejvíce projeví v tzv. Local packu a ve výsledcích na mapách.
Co to vlastně je, ten Local pack?
Je to mapa a seznam 3-4 firem z daného okolí, které vám Google ukáže na výsledkové straně, když předpokládá, že očekáváte výsledek ze svého okolí. Typicky jsou to drobné služby, obchody nebo řemesla – restaurace, kadeřnictví, zámečnictví, paírnictví apod.
A právě zde „Local search update“ Googlu totálně zamíchal dosavadním pořadím a vy se tak možná teď marně snažíte dopátrat, proč vám klesají výsledky a jak to napravit.
Pojďme ale popořadě a podívejme se nejdříve na to, co říká sám Google, že je pro něj důležité.
V průvodci pro Firemní profily Google uvádí, že pracuje se 3 základními oblastmi, které sleduje a podle kterých následně hodnotí jednotlivé zápisy. Jsou to:
Relevantnost
Relevance znamená to, jak dobře místní firemní profil odpovídá tomu, co někdo hledá. Přidejte úplné a podrobné informace o firmě, které Googlu pomohou lépe porozumět vaší firmě a přiřadit váš profil k relevantním vyhledáváním. Relevance se vztahuje i k obsahu vašeho webu, přiřazeným kategoriím a dalšímu obsahu Firemního profilu.
Vzdálenost
Vzdálenost zohledňuje, jak daleko jsou jednotlivé potenciální výsledky vyhledávání od polohy použité při vyhledávání. Pokud uživatel při vyhledávání neuvede polohu, vypočítá vzdálenost na základě toho, co o jeho poloze ví.
Výraznost, význačnost
Vztahuje se k tomu, jak známá je firma. Některá místa jsou v offline světě významnější a výsledky vyhledávání se to snaží odrážet v místním hodnocení. Například slavná muzea, významné hotely nebo známé značky obchodů budou pravděpodobně také prominentní ve výsledcích místního vyhledávání.
Význačnost je také založena na informacích, které má Google o firmě z celého webu, jako jsou odkazy, články a zápisy v jiných adresářích, katalozích a rejstřících.
Důležitý je také počet recenzí Google a jejich skóre. I ty se podílejí na hodnocení v místním vyhledávání. Více recenzí a kladných hodnocení může zlepšit místní hodnocení vaší firmy.
Tato kritéria Google nezměnil, co však zdá se změnil, je jejich důležitost a váha.
Zatímco dříve hrály velkou roli klíčová slova v názvu firmy – řeznictví Masna s.r.o., Kadeřnictví a kosmetika Hair & Beauty – nyní jim zřejmě Google přikládá menší váhu (btw. umístění takových klíčových slov je striktně v rozporu s podmínkami Google, ale doposud to fungovalo) a naopak zvyšuje váhu Vzdálenosti a Význačnosti.
I ze zahraničních zdrojů se tato zpráva potvrzuje a zdá se, že se blýská na lepší časy malým firmám a podnikům v blízkém okolí hledání. Obzvláště pak těm, které nebudou mít tato klíčová slova ve svém názvu, ale mají velké konkurenty, kteří je naopak ve svých názvech používali a používají.
Co tedy dnes ze všech náznaků a analýz s největší pravděpodobností rozhoduje o pozici v Local packu a v mapách?
- Vzdálenost
- Relevance ve zvolené kategorii, obsah Firemního profilu a dalšího obsahu (web),
- Významnost/význačnost – konzistentní informace v dalších adresářích, katalozích a rejstřících, recenze a hodnocení a odpovědi na recenze.
Naopak poraženy zřejmě budou takové firmy, které vsadily na optimalizaci v rozporu s podmínkami Google a nacpaly klíčová slova do svých názvů a zobrazovaly se tak přednostně uživateli, i když byly od jeho polohy mnohem vzdálenější.
Pro nás jako uživatele je to jistě dobrá zpráva – dostaneme ve výsledcích nejbližší, nejrelevantnější a nejlepší firmy.
Ovšem pro mnoho firem to může znamenat výrazné propady nejen zobrazení, ale zejména následných tržeb.
Pokud právě s tímto problémem bojujete vy nebo váš „marketingový“ poradce a nevíte si rady, neváhejte se na nás obrátit. Platforma MEXT podporuje Relevantnost a Významnost firmy a jejího Firemního profilu Google a v rámci našich služeb vám pomůžeme se vypořádat s optimálním nastavením, obsahem a pravidelnou kontrolou stejně jako s recenzemi.