Tipy, jak rychle a zdarma zlepšit dojem vaší firmy na uživatele internetu
Online reputace firem – už jste to určitě slyšeli. Na Googlu můžete najít množství článků, které popisují, jak online reputaci firmy zlepšit. Ovšem pro drtivou většinu malých a středních firem je tento proces , popsaný v článcích a nabídkách služeb agentur, nedostupný. Buď je pro ně příliš složitý – nemají na to dostatečné znalosti, čas ani prostor. Nebo je taková služba pro ně natolik finančně náročná, že slibovaný přínos je pro podnikatele a živnostníky velmi abstraktním nekonkrétním přeludem.
Znamená to, že by měli na online reputaci úplně rezignovat? V žádném případě!
Jste lokální nebo regionální malá a střední firma? Tak se pojďme podívat na to, co můžete sami udělat, určitě to zanedlouho zvládnete a užitek poznáte ve zvýšených tržbách.
Nejdříve si ujasněme, co to vlastně je ta reputace firmy na internetu?
Co je to online reputace firmy- je to dlouhodobý dojem, který vaše firma vyvolává v uživatelích (potenciálních zákaznících), ale také ve vyhledávačích.
A jak se uživatelé dnes na netu chovají? Hledají na internetu služby, produkty nebo provozy, které nejvíce uspokojí jejich aktuální nákupní potřeby. V případě lokálního (tedy ve svém blízkém okolí) hledání, jsou jejich základní potřeby tyto:
- kdo službu/produkt vlastně nabízí – jaké firmy, obchody, provozy.
- je co nejjednodušeji dostupný – vzdálenost, vyhovující otevírací doba, srozumitelnost
- jaké zkušenosti mají ostatní – hodnocení, recenze
Kdo službu nabízí
Říkáte si, jak to souvisí s reputací firmy? Velmi úzce – pokud vaše firma nemá dobrou reputaci, má špatné zákaznické hodnocení nebo neaktuální informace, vyhledávače ji nemusí uživatelům vůbec nabídnout. Má-li vaše firma “reputaci” pro vyhledávače takovou, že mají obavu “nabídnout” vaši firmu tomu, kdo ji hledá – nemůžete takového zákazníka na netu ani oslovit, natož získat.
Co s tím můžete jednoduše udělat?
- Udržujte své informace na internetu aktuální a konzistentní
- Zkontrolujte informace o vaší firmě na nejdůležitějších místech pro lokální hledání
- Firemní profil Google
- stránka na Facebooku
- profily v největších katalozích a adresářích (Firmy.cz, Zlaté Stránky, Bing, Apple, Živé firmy )
Proč v katalozích, když vám všichni říkají, že v nich nikdo nehledá? V nich sice už dnes lidé aktivně nehledají, ale pokud jsou v nich správné informace, fungují synergicky pro vyhledávače – zvyšují důvěru vyhledávače ve vaši firmu a podporují vaši reputaci.
Třeba Google “se podívá” co je o vaší firmě na jiných místech, kterým věří a porovná je s informacemi, které máte ve svém Firemním profilu Google – a pokud jsou tyto základní údaje stejné, nebojí se často a více ukázat váš Firemní profil Google ve výsledcích a v mapách.
Ve většině těchto velkých a důvěryhodných katalogů můžete mít záznam s nejdůležitějšími informacemi (název, telefon, web, rubrika, popis činnosti) vaší firmy zdarma, ale nezapomínejte je pravidelně kontrolovat a aktualizovat.
Může to být náročné na čas i na organizaci práce – pamatovat si, že bych měl třeba jednou za dva týdny zkontrolovat, jestli se někde údaje nezměnily (katalogy, mapy apod. upravují a aktualizují údaje i samy od sebe) a tak vám můžou pomoct některé nástroje k tomu určené. V ČR je bohužel pouze jediný lokalizovaný do českého jazyka a pracující i s českými zdroji – MEXT – ale na druhou stranu za velmi malou investici získáte obrovského pomocníka.
Využít můžete i zahraniční služby jako je Uberall, jsou však výrazně dražší a nejsou v českém jazyce, neposkytují také kvalitní podporu v českém jazyce a doprovodné služby.
2. Podívejte se, kdo je vaše největší konkurence na vaše hlavní činnosti
- kdo se zobrazuje častěji než vy
- optimalizujte své záznamy proti ní
- zlepšete obsah, přidejte více produktů, služeb, zlepšete své hodnocení (O tom, jak zlepšit hodnocení si povíme v jiném článku)
- odlište se od ní – delší otevírací dobou, speciální nabídkou, zajímavějším názvem nebo zpřesněnou či jinou kategorií ve Firemním profilu Google i v dalších místech internetu
- podívejte se na jejich web, co a jak nabízí a porovnejte informace se svým – jsou konkrétnější? Mají na webu více činností? Mají podrobnější popisky?
Tip: Dejte pozor na falešné uspokojení – pokud kontrolujete výsledky hledání své firmy stále z jednoho počítače a prohlížeče, tak třeba Google si zapamatuje, že na svou firmu často klikáte a bude vám ji nabízet stále a na nejlepších místech – protože usoudil,že jste s ní byli spokojeni, když ji znovu hledáte..
Kdo je jednoduše dostupný?
Pokud hledáme firmu ve svém okolí, hledáme ji především na Googlu. A Google ukáže jako první výsledky u lokálního hledání tzv. local pack – tedy firmy s mapou jejich umístění. A uživatelé toto milují – na první pohled vidí, kdo je v okolí nejblíže, jestli má otevřeno, jaké má hodnocení.
Co s tím můžete jednoduše udělat?
- Upravte svůj Firemní profil Google
- zpřesněte vaši adresu
- vyberte co nejpřesněji hlavní kategorii
- vyplňte co nejvíce informací a atributů ve Firemním profilu Google
- zaktualizujte své informace a sjednoťte je na významných službách internetu tak, aby byly konzistentní a aktuální.
Třetí oblasti – recenzím, práci s nimi, odpovídáním na recenze a zkušenostem uživatelů se budeme obsáhleji věnovat v samostatném článku.
Autor: Vladimír Buťa – Provocateurs.cz