Google moje firma, Google My Business, GMB, firemní zápis na Google. Valí se to ze všech stran, ale jaký je v tom rozdíl, co se po vás chce a hlavně, co vám to přinese? Máme pro vás dobrou zprávu. Je to vlastně úplně jednoduché.

Rozhodli jste se podnikat, právě teď nebo už před lety. V každém případě to podstatné je, aby o vás věděli. Zákazníci, jejich známí, lidi, kteří se zajímají o to, co právě vy nabízíte. Na internetu je mnoho článků od odborníků, skutečných i těch samozvaných, co dělat a co si zaplatit, aby zákazník při vyhledávání našel právě vás. Ve většině případů to znamená spoustu peněz a výsledek nejistý.

Všichni vám potvrdí, že základem jsou webové stránky, kde dáte vědět něco o tom, co děláte, napíšete základní informace a kontakty. To je rozhodně důležité. Aby se ale vaše webové stránky objevily na první stránce, to chce spoustu času a skutečnou odbornost – anebo zase odborníka, a tedy peníze.

Nejlepším a nejjednodušším začátkem pro to, jak se dostat se svojí firmou na první stránku ve vyhledávání, je jednoznačně firemní zápis na Google, tedy firemní zápis na Google My Business, česky Google Moje Firma. A překvapivě to je zadarmo.

Co obsahuje Google My Business

Ukažme si několik základních pravidel, jak svůj firemní profil na Google nastavit.

  1. Zavedený název. Jmenujete se Jana Nováková a máte cukrárnu U Pivoňky? Zde je jasné, na jaký název nastavíte svůj účet na Google Moje firma (a Jana Nováková to asi nebude). Ale co když jste třeba advokátka? Tady už to chce přemýšlet trochu dopředu, jak vás mohou klienti na Google hledat a využít toho – tzn. Pravděpodobnější způsob hledání bude „advokátka Nováková“ než dotaz „JUDr. Jana Nováková“. Dobrou cestou je vyzkoušet si hledání na zvažovaná klíčová slova a zjistit, zda již nejsou obsazená konkurencí. Pak byste se neukazovali jen vy, ale pod mapou výběr i s vaší konkurencí, a to asi nechcete.
  2. Kategorie. Máte název, na který nevyjíždí nikdo jiný? Super, jste na dobré cestě. Základem v Google My Business jsou kategorie – díky nim se můžete ve vyhledávání objevit i mimo svůj název – je tedy důležité dát si s tím práci a vybrat z nabídky Google maximum relevantních kategorií pro váš zápis. Ne vždy jsou kategorie jasné a jednoduché, tady se vyplatí to promyslet a nebát se zkusit použít kategorie kreativně. Máte třeba květinářství? Určitě k vám zavítají často zákazníci, kteří hledají „Dekorace“ do svého bytu (ano, i dekorace mají svou kategorii).
  3. Adresa. Adresa provozovny je základní údaj, který asi nikomu nepřijde divné do profilu zadat, ale zde má obzvlášť velkou důležitost. Díky chytrým telefonům, které máme vždy po ruce, si může zákazník snadno nastavit trasu přímo k vám aniž by vůbec adresu nějak zvlášť vnímal. Prostě je to tam, kde potřebuje. Stejně pak adresa funguje i v počítači a také v navigacích, které Google mapy využívají.
  4. Otevírací doba. Upřímně, kolikrát jste něco hledal na internetu, vůbec se na stránky prodejny neobtěžoval prokliknout a informaci o otevírací době zjistil z profilu na GMB? Je to nejčastěji využívaný údaj z celého profilu, proto je skutečně důležité jej udržovat aktuální.
  5. Obsah. Naplňte svůj GMB profil obsahem — obsah je jako vždy klíčem k úspěchu. Základní kontaktní data umožní vašim zákazníkům rovnou zavolat (přes mobil), napsat e-mail či jít přímo na web. Ale jsou to informace o tom, co nabízíte, které rozhodnou ve váš prospěch. Popis vašich služeb je důležitý. Informace, kdy jste firmu založili a že v současné době máte 15 zaměstnanců, se hodí spíše na web do sekce O nás, ale není to hlavní tahák, který zaujme (a přivede k vám) zákazníky.
  6. Fotografie a video. Google aktuálně nabízí množství sekcí, do kterých můžete fotografie tematicky rozdělovat. Čím více fotek dáte, tím lépe, ale zase pozor, ať jsou k věci. Fotografická prohlídka vašeho zázemí či kompletní produktové portfolio sice vypadá jako dobrý nápad, ale ve skutečnosti jím není. Ukázky práce, u řemeslníků třeba i váš vlastní portrét (ať vím, kdo mi přijde do bytu), co se vám povedlo, prodejna atd., to vše naopak pomůže. Nezapomeňte, že na váš profil může vkládat fotografie v podstatě každý… s tím je třeba počítat a pracovat. Nevhodné fotografie se dají samozřejmě smazat, ale je potřeba profil občas zkontrolovat.

Výborně — naplnili jste svůj profil na Google moje firma daty a nyní jen stačí sledovat, jak se k vám klienti hrnou. Kromě možnosti pracovat s daty v Google Analytics otagováním všech odkazů, je zde k dispozici vlastní nástroj Statistiky. Ty vám ukážou nejen vyhledávací dotazy a způsoby, jak vás klienti hledají, ale také vám mohou měsíční reporty zasílat do e-mailu. Zde pak vidíte, kdy vám z účtu Google Moje firma někdo volal, kolikrát si zadali trasu k vám do navigace a další užitečné informace.

Firemní profil na Google není ale jen výloha vašeho podnikání. Můžete díky němu dokonce i budovat vztahy s klienty. Ideální je například nástroj Recenze. Recenzi na Google dal někdy asi každý, ale už vám na ni přišla někdy odpověď? Je to ideální příležitost, jak pracovat na svém image a odepisovat svým klientům – ať už těm spokojeným, ale hlavně těm nespokojeným. Věděli jste, že ubytování v hotelu, oblečení a výrobky do domácnosti už většina lidí objednává hlavně podle uživatelských recenzí? Pracujte s nimi!

Dalším skvělým nástrojem, jak se svým klientům trochu předvést, jsou příspěvky v rámci vizitky Google My Business. Máte třeba zrovna akci, potřebujete něco vyprodat, nebo jen chcete sezónně zaujmout? Vložení příspěvku je jednoduché – fotka, text a odkaz na web, a hned je váš profil na Google moje firma zajímavější. Příspěvek bez určení data je k vidění sedm dní, takže pokud vaše akce trvá déle, přidejte událost. A jste-li e-shop, můžete takto propagovat i konkrétní produkty.

Příklad

Jako příklad si můžeme ukázat přesdílení komunikace cestovní kanceláře CK KALOUSEK & WILLIAMS a.s. ze sociálních sítí do příspěvku na vizitce Google My Business.

Cestovní kancelář je samozřejmě aktivní na sociálních sítích, kde komunikuje mj. svoje novinky – v tomto případě nové mobilhomy v Chorvatsku.

Tento stejný obsah chceme dostat jako novinku do příspěvku na Google My Business. Vložili jsme tedy jak obrázek tak text a výsledek vypadá takto.

Pokud uživatel hledal cestovní kancelář přímo na Google Mapách, zobrazí se mu tento příspěvek takto.

Při prokliku na tento příspěvek se ukáže jeho detail, který vidíme zde.

Příspěvky na Google My Business mají širokou škálu využití a rozhodně vylepší výsledek zobrazování vaší firemní vizitky. Je možné nasadit i několik příspěvků současně, viz obrázek níže.

Propojení Google My Business s reklamními kampaněmi

Google My Business je jednoduchý nástroj, který pomůže vašemu podnikání v rozjezdu. Pokud se v budoucnu navíc rozhodnete pro placenou reklamu, můžete svou kampaň s firemním zápisem propojit. Vaše adresa se pak bude ukazovat jak u placené reklamy ve vyhledávání, tak i u obsahové kampaně. Tedy i tam, kde vás zákazníci cíleně nevyhledávají.

Google My Business funguje stejně v počítači, v mobilním telefonu i v tabletu. Jste tedy svým zákazníkům k dispozici tam, kde právě jsou, venku, doma či v kanceláři. Stejně tak se váš profil neukazuje jen v přirozených výsledcích hledání na Google, ale také při hledání na mapách nebo přímo v navigacích. Jistě jste si v Google mapách všimli, že někdy je tam barevný špendlík označující firmu v daném místě, aniž byste tuto firmu cíleně hledali. Nyní už víte, jak se tam dostal. A jak tam stejně dostat i váš podnik.

Nyní už máte všechny informace, jak svůj firemní profil na Google dobře nastavit. Hodně štěstí a mnoho spokojených zákazníků.

Článek Jak dostat firmu na Google My Business pro vás připravila naše produktová manažerka Tereza Neužilová. Terka se stará nejen o zápisy do GMB našich klientů, ale také o tvorbu a správu „akčních“ příspěvků (které jsou někdy opravdu akční!) ☺ Dále dohlíží na komunikaci a reporting s klienty v rámci SEO optimalizace.