Malé a střední firmy často hledají způsob, jak na internetu oslovit nové zákazníky. Využívají k tomu různé typy inzerce v online katalozích. Na základě výsledků této inzerce a analýz se snaží pochopit chování uživatelů a jejich nákupní rozhodování v rámci regionálního vyhledávání.
V roce 2001 představila společnost Google studii Zero Moment of Truth. V ní popsala myšlení a chování zákazníků na mobilních zařízeních připojených k internetu 24/7.
Vysvětlila celkový procesu, jak usnadnit zákazníkům cestu z internetu do vašeho kamenného obchodu, přímo ke dveřím vaši pobočky. Na co bychom si i po 16 letech měli dát pozor pro budování správné firemní reputace?
7 tipů k dobré reputaci na internetu
1. Firemní zápisy
Pro většinu spotřebitelů jsou prvním místem vyhledávání na mobilním zařízení právě mobilní prohlížeče. Většina z těchto prohlížečů vyhledává přes vyhledávač Google. K vyhledávání se dále používají mobilní navigace a aplikace.
Výsledky hledání se agregují z online katalogů a dalších lokálních databází, jako například ZlatéStránky.cz či Najisto.cz.
Na chvíli se zastavíme u zmiňované Google studie, která jasně popisuje vyhledávací proces:
- Pakliže hledá zákazník firmu na internetu podle reklamy, nezadává do vyhledávání přesný obchodní název, ale pouze firemní kategorii (klíčová slova – například Praktický lékař Praha), kdy se veškerá data přizpůsobí lokálnímu vyhledávání. Pokud jsou vaše firemní zápisy nepřesné, povedete zákazníky přímo k vaší konkurenci.
- Stačí mít špatně napsaný kontaktní telefon či neuvedenou adresu v online katalogu a zákazník se během vteřiny rozhodne hledat dál a upřednostnit jinou firmu, ke které má větší důvěru. Důležité je si uvědomit, že i na internetu v online světě nalezneme všudypřítomnou konkurenci.
2. Recenze a hodnocení podniků
Jakmile zákazník nalezne firmu, kterou hledá a potřebuje, zajímá se, zdali danému podniku může věřit. Jak jinak se zorientovat, než podle recenzí od ostatních uživatelů.
Podle Googlu se jedná o nejvýznamnější faktor při určování chování zákazníků na internetu. Spotřebitelé tak upřednostňují hodnocení na internetu a beru je jako odrazový můstek pro nákup na internetu.
Jednoduše řečeno – čím víc hvězdiček, tím více nákupů.
3. Sociální sítě
Sociální sítě dnes již nezaměnitelně patří k podnikání, a to v jakémkoli oboru.
Až 80 % zákazníků se zajímá o svoji oblíbenou značku na Facebooku, kde dochází ke každodenní komunikaci. Firmy tak mohou jednoduše navázat přímý kontakt se svými zákazníky:
- Na sociálních sítích můžete jednoduše navázat spojení se zákazníkem a sbírat tak zpětnou vazbu. Dochází zde tak k oboustranné komunikaci a stačí se řídit pravidlem
„náš zákazník, náš pán.“ - Piště příspěvky nejenom o vašem podnikání, jen tím si zaručíte dostatečnou pozornost zákazníků na vaší stránce.
4. SEO
Zprvu začneme pěkně od začátku. Pro nezasvěcené tzv. Search Engine Optimization může být pro někoho trochu jako alchymie. Česky řečeno Optimalizace webových stránek pro uživatele a vyhledávače. Úkolem SEO je dostat webové stránky na zvolené klíčové slovo dostatečně vysoko, aby je uživatelé ve výsledcích vyhledávání nepřehlédli.
5. Webové stránky
Webové stránky jsou dnes nejdůležitější částí k budování správné firemní reputace. Zákazníci tak mohou jednoduše navázat rychlý kontakt s vaší firmou:
- Mějte optimalizované webové stránky pro mobilní zařízení, podle výzkumu od Googlu až 61 % dotázaných uživatelů se nechce vracet na webové stránky, kdy během 24 h měli potíže se zobrazením stránek na mobilním telefonu.
- Snažte se cílit na rychlé načítání. Z výzkumu vyplývá, že zákazníci očekávají rychlé načtení obsahu webových stránek za méně než 3 sekundy.
6. Reklama
Přesto, že tradiční reklama „nevymřela“, firmy investují stále více prostředků do digitálního řešení. Pokud je online reklama správně cílená, můžete zaujmout větší cílovou skupinu se stejnými či podobnými zájmy.
- Google Adwords dovoluje zobrazovat vaši firmu nad výsledky vyhledávání Google a zákazníkům se dostane zmínka o vaší firmě přímo pod palec.
- Sociální sítě umožňují skvělé možnosti, jak se dostat zákazníkům rovnou pod kůži. Například na Facebooku existuje několik sad reklam pro propagaci příspěvků a videí přesně pro vámi zvolenou cílovou skupinu.
7. Tvorba obsahu
Vytváření online obsahu je důležitý bod nejen pro firemní komunikaci, ale hlavně pro vaše zákazníky. Jakmile začnete pravidelně cílit obsah na vaše zákazníky, můžete jednoduše upozornit na vaše produkty či služby. Můžete je vždy online obsahem vzdělávat a informovat o novinkách například ve vaší firmě:
- Firemní blog – nejjednodušší způsob, jak zákazníky informovat o aktualitách
- Video – stojí sice trochu více úsilí, ale výsledek stojí za to. Až 50% zákazníků na internetu shlédne video k produktu před navštívením daného podniku.
- Foto alba – každý má rád fotografie, i díky nim můžete vytvořit unikátní obsah.
- Podcasty – online rozhovory které nejsou pro každého. Jedná se ovšem o skvělou formu komunikace, kdy můžeme zákazníka jednoduše seznámit s firemním produktem.
Pro budování správné firemní reputace nestačí dodržovat tyto základní body. Musíte mít hlavně nadhled nad vším, co se děje kolem vás. Jen tak se dostanete do podvědomí vašich zákazníků a hlavně do světa online marketingu.