Nejnovější vlna podvodných faktur přišla v červenci od firmy ES Katalog z Brna, v květnu to byl zase Registr ekonomických subjektů ČR.

S podobnými aktivitami jsme v MEDIATELU ze strany zákazníků konfrontováni poměrně často. Ať již to byl Český telefonní seznam, saudsko-arabský europa.trade nebo v roce 2017 podvodné aktivity firmy MELTING LIE s.r.o. (která dokonce využívala parazitickou doménu registracemediatel). Bohužel občas umí sklouznout k nefér a neetickému jednání prodejci kdysi renomovaných brandů a firem. Dodnes se vydávají přímo za pracovníky MEDIATELU operátoři jistého, kdysi známého brněnského katalogu.

Nejčastěji mají takovéto aktvity podobu zálohových faktur, které se snaží co nejvíce vypadat jako faktury renomované a zavedené firmy na trhu. Například Český telefonní seznam využíval téměř identický vizuál naší faktury.  Po telefonu potom takoví podvodníci vystupují tak, aby vyvolali dojem, že jsou ze zcela jiné společnosti. Někdy se dokonce umí natvrdo představit jiným jménem firmy, jindy, jako ve výše přiloženém případě, prezentují co nejvíce matoucí název přibližující se zaběhnuté a funkční službě.

Velmi často nás také zákazníci kontaktují se zkušeností, že je navštívil nebo jim zavolal obchodní zástupce, který dříve pro některou známou společnost (Seznam, Mediatel, Centrum) pracoval, vystupuje jako zaměstnanec „divize“, „partnera“ nebo se stále za zaměstnance vydává a tvrdí, že přichází s inovovaným produktem, který již firma má. Často tak zaplatíte násobky původní ceny za horší služby, ze kterých se mnohdy nelze jednoduše vyvázat.

Jak tedy nenaletět katalogovým šmejdům?

Stačí řídit se 5 radami:

1)  Neplaťte už za uvedení do katalogu firem!

  • Doba se změnila. Dnes můžete mít ve většině katalogů, které ještě dávají na trhu jakýsi smysl, svou firmu uvedenu zdarma. Časy, kdy jste museli platit 10, 15 i více tisíc korun za firemní profil jsou dávno pryč.
  • NEINVESTUJTE zbytečně do katalogů a zejména do těch s nulovou návštěvností a bezvýznamným SEO efektem na pořadí vašeho webu.
    • Google má dnes více než 75% podíl na vyhledávání v ČR a dramaticky, o více než 900% roste tzv. místní hledání – tedy lidé hledají ve svém okolí. Klíčové pro vaše podnikání je mít správné informace na Google a v co nejvíce relevantních zdrojích, které Google v rámci výsledků místního hledání nabízí – Google Moje Firma, mapy atd.
  • Existují služby (v ČR je zatím jediná), které vám umožní mít desítky firemních profilů na významných (významných za 1. pro uživatele a za 2. pro vyhledávače jako Google, Seznam, Bing) místech internetu pod kontrolou a bez dalších nutných plateb za katalogy. Mrkněte se třeba k nám na Mediatel.cz a platformu Mext. To je budoucnost firemního marketingu v katalozích – nikoli platba za uvedení v katalogu.

2)  Při telefonickém hovoru žádejte jasnou identifikaci společnosti volajícího!

  • Pokud společnost neznáte, neznamená to, že jde automaticky o podvod. Na trhu jsou desítky různých internetových služeb, katalogů, oborových vertikál a dalších a jejich nabídka může být pro vaše podnikání přínosem. Dejte si v takovém případě čas na „průzkum“ služby a pokud se vám i nadále líbí, uzavřete smlouvu klidně až v dalších telefonních hovorech.
  • Renomované a důvěryhodné firmy (Mediatel, Seznam, Živé firmy apod.) mají detailně vypracovaný telefonický souhlas se smlouvou, ve kterém je jasně a zřetelně rekapitulováno, od koho a co si kupujete, za jakých podmínek. Vágní a netransparentní souhlas, absence jména společnosti, náhlá změna jména společnosti nebo služby, za kterou operátor hovoří by pro vás měly být silným varovným signálem.

3)  Nabídky pochybného charakteru jasně odmítněte již v telefonickém rozhovoru!

  • Případnou zaslanou fakturu okamžitě vraťte zpět odesílateli s písemným odmítnutím.

4)  Neplaťte žádné, ani zálohové faktury, bez předchozího ověření – a naučte to také své účetní!

  • Velmi často se stává, že faktura se tváří jako faktury jiné služby, kterou léta využíváte. Účetní pak automaticky fakturu uhradí.

5)  Pokud si nebudete jistí, raději se zeptejte!

  • Třeba u nás na 841 12 12 12, nebo na infolinkách známých služeb jako je zrovna Seznam.cz
  • Za zeptání nic nedáte a náš zákaznický servis vám bezplatně a rád maximálně poradí.

 

Udělejte si rychlou online analýzu, jak jste na tom na internetu s vaší firmou vy. Je zdarma a během minuty víte, jestli vás na internetu zákazníci najdou a jaké na něm máte informace. Prověříme online důležitá místa internetu jako je Google, Facebook, Apple a další. 

Stačí vyplnit formulář na této stránce.

 

Autor: Vladimír Buťa